Afstudeerproject

Jaarbeursplein Utrecht

Dominic Tegelbeckers is in 2008 afgestudeerd aan de Technische Universiteit Eindhoven en heeft zijn afstudeerproject gemaakt in ArchiCAD. Het betreft een alternatief plan voor het Jaarbeursplein in Utrecht.

Het huidige plein functioneert niet goed vanwege o.a.:
  • Het plein heeft geen aansprekende identiteit
  • De invulling van het plein is rommelig en versnipperd.
  • Het plein is niet goed door zijn wanden gedefinieerd en wordt niet als plein ervaren.

De gemeente heeft een masterplan ontwikkeld waarin het hele stationsgebied van Utrecht, inclusief het Jaarbeursplein wordt aangepakt. De uitvoering van dit plan moet tegen 2015 zijn afgerond. Ik kom met een alternatief plan voor het Jaarbeursplein dat inhaakt op de situatie van Utrecht nadat het masterplan is uitgevoerd.

Kenmerken en eigenschappen

  • In het stedenbouwkundig plan voor het stationsgebied is een overvol programma voorzien rondom het Jaarbeursplein. Er zullen veel nieuwe kantoren en appartementen bijkomen
  • Het Jaarbeursplein ligt centraal t.o.v. ingrepen ten westen van het spoor die in het masterplan zijn opgenomen.
    Het speelt een centrale rol.
  • De bevolking wil een prettige buitenruimte, de gemeente een zakencentrum met een sterke identiteit
  • Dwars over het plein loopt de centrum boulevard die uitmondt in een Leisure omgeving ter hoogte van de jaarbeurs.
  • Er is behoefte aan een plein met duidelijk afgebakende randen. De omgeving van dit plein zal in de toekomst opgevuld worden met imposante gebouwen.
  • Het Jaarbeursplein dient als stationsplein.
  • Er dient een sneltram over het plein heen te lopen zodat die kan aansluiten op de nieuwe OV-terminal.
  • Het stadskantoor zal in de toekomst aan het plein gaan grenzen
  • Vanaf de Croeselaan tot aan de stationsstraat is er een hoogte verschil van ongeveer 8 meter.


Het ontwerp in het kort

  • Een plein met een sterke identiteit
  • Een plein dat presteert als stationsplein, bedrijfsplein en verblijfsplein
  • Ordening van alle verkeerstromen in en naar het plein
  • De verkeersstromen bepalen de vorm van het plein
  • Pleingebied dat geen verkeersruimte is, wordt een groene verblijfsruimte
  • In het ontwerp zijn o.a. een stadskantoor, een conferentiecentrum, winkels en 900 parkeerplaatsen opgenomen
  • Het plein loopt langzaam op van 0 naar +8 meter hoogte om aan te sluiten op de OV-terminal op de stationsstraat
  • Doordat het plein langzaam oploopt wordt er veel extra ruimte onder het maaiveld gecreĆ«erd
  • In deze extra ruimte worden functies geplaatst om het pleingebruik te intensiveren.
  • Onder het plein is een tussenlaag aangebracht, die alle omliggende bebouwing, het plein en de parkeerkelder met elkaar verbindt
  • Tussen de verschillende lagen zijn insneden gemaakt ten behoeve van de lichtinval en zichtlijnen
  • De Croeselaan wordt ter hoogte van het Jaarbeursplein verdiept en overdekt. Vervolgens wordt hij over de parkeerlaag geleid
  • Op het Jaarbeursplein komt een noodzakelijke trambaan te lopen die langzaam verdwijnt onder het maaiveld niveau
    van het oplopende plein