Veelgestelde vragen

 over ARCHICAD

Installatie


 

Waar kan ik (een nieuwe versie van) ARCHICAD downloaden?

Download de volledige versie van ARCHICAD hier, en volg de instructies op het scherm. 
Lees ook Tip & Truc A-077 Downloaden van de nieuwste versie van ARCHICAD >
Educatie- en studentenlicenties kunnen alleen via myARCHICAD.com de nieuwste versie downloaden.
 


Kan ik ARCHICAD op mijn computer installeren?

Voor het installeren van ARCHICAD op uw computer dient u te beschikken over een 64-bits besturingsysteem. MacOs is standaard 64-bits, voor Windows zijn er aparte installaties beschikbaar. Zorg er voor dat er minimaal 5GB aan vrije schuifruimte beschikbaar is voor de installatie.
Verder is het vereist om 32GB aan intern geheugen geïnstalleerd te hebben en dat de grafische kaart OpenGL 3.2 ondersteund.
 
Voor verdere aanbevolen specificaties, zie systeemeisen >
 


Waar moet ik op letten om te zorgen dat ik geen problemen ondervind tijdens het installeren van ARCHICAD?

Lees hier welke stappen en instellingen belangrijk zijn net voor en tijdens de installatie van ARCHICAD. Dit om problemen bij de installatie te voorkomen en eventueel ontstane problemen op te lossen.

  


Waarom start de installatie van ARCHICAD niet automatisch na de download?

Belangrijk: gedurende de installatie mag de licentiesleutel níet in de computer zitten.
 

Windows

Als de installatie niet automatisch start, zoek in de verkenner naar de Downloads map. Zoek de installer van ARCHICAD op en dubbelklik op de installer. 
 

Apple

Als de installatie niet automatisch start, zoek in de finder naar de Downloads map. Zoek de download van ARCHICAD op en dubbelklik op de installer.  
 


Waarom krijg ik de foutmelding 'ARCHICAD cannot be installed on this platform'?

De systeemeisen van GRAPHISOFT geven aan dat de computer een 64-bit processor moet hebben.
Bekijk alle systeemeisen >
 


 

Ik ben KeyMember maar zie geen KeyMember Editie in ARCHICAD. Hoe kan dat?

Ben je KeyMember en heb je gekozen voor de KeyMember Editie? Download dan de KeyMember Editie voor ARCHICAD >
Als de download is voltooid, voer dan het installatiebestand uit. Sluit eventuele ARCHICAD-sessies af voordat met de installatie begonnen wordt.
 



Hoe installeer ik een BIMcloud (voorheen BIM Server)?

Lees voor het installeren van de BIMcloud Basic (voorheen BIM Server) deze pagina en het migreren van Teamworkprojecten deze pagina. KeyMembers kunnen ook de Tips & Trucs over de BIMcloud Basic doornemen.
Installeer de BIMcloud op een computer die gereserveerd is voor Teamwork projecten. Voor een BIMcloud basic is de meest ideale situatie om hier een aparte computer/server voor te kiezen. Als er voldoende ruimte en geheugen is op een gebruikerscomputer dan is het ook mogelijk om deze in te richten als BIMcloud Basic. Controleer hiervoor de systeemeisen voor de BIMcloud Basic.

Download de ARCHICAD BIMcloud Basic (voorheen BIM Server)>
    


Kan ik een BIMcloud (voorheen BIM Server) migreren naar een nieuwe versie?

Om met Teamwork met een nieuwe ARCHICAD versie te kunnen werken, moet ook de bijbehorende nieuwe versie van de BIMcloud Basic geïnstalleerd worden.  Deze wordt geïnstalleerd naast de oude versie, de oude versie kan blijven functioneren, zodat lopende projecten afgemaakt kunnen worden. Na installatie van de nieuwe versie kunnen bestaande Teamworkprojecten omgezet worden naar de nieuwe ARCHICAD versie.
Lees Tip & Trucs 051 en 052 voor meer informatie over het installeren en beheren van de BIMcloud basic. Lees in Tip & Truc 054 hoe Teamworkprojecten omgezet kunnen worden naar de nieuwste ARCHICAD versie.
 

 

Kan ik upgraden van de STAR(T)Edition naar de volledige versie?

Ja, dat kan. Door iets meer dan het prijsverschil tussen de 2 pakketten te betalen, kun je je STAR(T)Edition upgraden naar de volledige, nieuwste ARCHICAD versie. Bestanden van de STAR(T) Editie kunnen zonder problemen geopend worden in de volledige versie.
 
 

Wat zijn de beperkingen van de STAR(T)Edition?

Vergelijk hier de features van ARCHICAD en de STAR(T)Edition in detail.



Kan ik bestanden van de volledige versie bewerken in een STAR(T)Edition?

Bestanden uit de volledige versie kunnen niet geopend worden. Dit is een beleidsmatige beperking van de STAR(T)Edition. Het is wel mogelijk door middel van IFC uitwisseling geometrie en gekoppelde data aan IFC elementen over te zetten naar de STAR(T)Edition.
  


Hoe zet ik een Teamwork project over naar een andere computer, zonder dat er data missen?

Lees hier hoe een Teamwork project correct opslagen wordt zodat deze makkelijk over te zetten en te openen is op een andere computer, zonder dat er onderdelen missen.

   


Na installatie van de nieuwe versie start ARCHICAD als demo-versie

Na de installatie van ARCHICAD is het mogelijk dat ARCHICAD start met de demoversie en dus niet gebruik maakt van de licentie. De foutmelding Error 230 kan worden gegeven door ARCHICAD. 
Het volgende kan aan de hand zijn:

  • De sleutel is nog niet geüpgraded. Licenties dienen met de License Management Tool (LMT) geüpgraded te worden.
  • Er kan geen verbinding worden gevormd met de (Codemeter) server in het lokale netwerk. Controleer de firewall instellingen. Poort 22350 moet open zijn.
  • De Codemeter service functioneert niet. Download de CodeMeter driver op de website van GRAPHISOFT en installeer deze (opnieuw). Herstart de computer indien de installatie daarom vraagt.  



Hoe kan ik ARCHICAD opschonen?

Er zijn verschillende stappen om ARCHICAD op te schonen en daarmee mogelijk problemen op te lossen: 
- New and Reset All
Hiermee kan een project gestart worden met de originele instellingen waarmee ARCHICAD geïnstalleerd kwam. Dat wil zeggen de standaard Nederlandstalige template en standaard Werkomgeving. Bovendien worden de tijdelijke bestanden, die het opstarten met een eerder gekozen Template versnellen, ook opgeschoond. Ga in ARCHICAD naar File > New en houd tegelijkertijd de Alt-toets (Option voor MAC) ingedrukt. Dan verschijnt er 'New + Reset all'.  Selecteer deze optie.

- Preference Cleaning
ARCHICAD slaat al jouw voorkeursinstellingen in zogenaamde Preference Files op. Dit zijn onder andere een lijst met de laatst gekozen bestanden, de laatst ingestelde Werkomgeving en lokale kopieën. Je kunt deze opschonen door deze handelingen van het ARCHICAD Help Center te volgen 


- Repair Installatie
Door nogmaals het originele installatie bestand uit te voeren, kun je kiezen voor Repair. Hiermee kun je ARCHICAD terug zetten naar de ‘Factory Defaults’ Lees meer op de Trouble Shooting pagina.

- Herinstallatie
Als laatste kan een herinstallatie overwogen worden. Ga in de Windows Verkenner / Finder naar de map van gewenste ARCHICAD versie en zoek de Uninstall-map op. Voer het uninstaller-bestand uit en volg de aanwijzingen op het scherm. Keer na het voltooien van de Uninstaller terug naar de ARCHICAD map en verwijder eventuele bestanden van andere partijen, zoals add-ons. Kijk op het ARCHICAD Help Center voor meer informatie.